Cenu Chutná Hezky. Jihočesky mají šunka, závin, pivo i med

Cenu Chutná Hezky. Jihočesky mají šunka, závin, pivo i med

Medová šunka, sýr žervé, bio tvarohy, tvarohový ořechovník i med získaly značku Chutná Hezky. Jihočesky. Do 15. ročníku soutěže se přihlásilo 48 potravinářů a zemědělců se 145 produkty.

Zájem o soutěž roste, výrobků přibylo meziročně o 15 procent. ČTK to řekla ředitelka jihočeské agrární komory Hana Šťastná.

První místa ve 12 kategoriích získaly zauzená medová šunka, hovězí klobása, sýry žervé a mascarpone, jogurtový nápoj, kváskový vegan chléb, kobliha, makový závin, rakytníkový bezlepkový zákusek, hruškovice, jedlé výhonky zeleniny, škvarková pomazánka, spodně kvašené pivo i med. Největší konkurence byla mezi uzenáři a pekaři. U minipivovarů soupeřilo o cenu 17 produktů, o devět víc než loni.

Výrobky nově přihlásilo 13 firem. Vedle kynutých knedlíků, tlačenek nebo koláčků se snažily prosadit potraviny jako bezlepkový chléb nebo farmářský dršťkový salát na kyselo. "Přibývá těch, které přináší buď tradiční receptury, anebo naopak ukazují inovativní trendy ve výživě. Zajímavostí byly jedlé výhonky bylinek a zeleniny, které jsou plné vitamínů a krásně finalizují třeba pomazánky na chlebu. Potěšil nás nárůst přihlášených medů i velký počet výrobků z kozího a ovčího mléka," řekla Šťastná.

Ocenění dostaly firmy Madeta, Pekařství Cais či Jednota, rodinné farmy, lihovary i Romana Punčochářová z Malšic za med. Již čtvrtou cenu v soutěži získala Dačická pekárna, která patří pod Rhea holding. Letos za makový závin a makovec. "Pomáhá nám to k vyššímu prodeji našich výrobků. Lidé na to slyší. Zakládáme si na naší tradici, ruční práci, chleba sázíme klasicky, ručně na lopatu," řekl ČTK vedoucí provozu Radek Bureš. Hlavním výrobkem firmy s 19 zaměstnanci je kváskový chléb, denně napečou 600 až 700 bochníků a dodávají ho do jižních Čech a na Vysočinu.

Vítěze vyhlásili organizátoři při akci Krmitelka v Hluboké nad Vltavou, jež nabídla program pro děti, kuchařskou show i zemědělské stroje.

Agrární komora pomáhá vítězům proniknout do partnerských obchodů. Za 14 ročníků soutěže hodnotili komisaři 1887 výrobků, známku do letoška získalo 409 produktů. Cenu mohou získat jen potravina a nápoj vyrobené v jižních Čechách. Značka výrobci zůstává, pokud výrazně nezmění složení.

Autor: ČTK

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace